تبلیغات

سایت سینکا روزانه با صدها مطلب جدید - در صورت ناقص بودن مطلبی به لینک منبع آن در پایین مراجعه کنید

پرده برداری از چگونگی مرگ انسان توسط مالاریا

کد خبر: 233848تاریخ انتشار : ۲۲:۳۳:۵۶ - جمعه ۴ خرداد ۱۳۹۷

ایرنا به نقل از بی‌بی‌سی نوشت: یک مطالعه ژنیتک در انگلیس، اسرار چگونگی مرگ انسان توسط انگل مالاریا را فاش ساخت. این بیماری در سال ۲۰۱۶ موجب مرگ حدود نیم میلیون نفر در سراسر جهان شد و اکثر قربانیان، کودکان زیر پنج سال بودند.

www.dustaan.com پرده برداری از چگونگی مرگ انسان توسط مالاریا

محققان در یک موسسه پژوهشی در کمبریج بریتانیا برای ردیابی شجره خانوادگی مالاریا، هفت نوع این انگل‌ها را باهم مقایسه کردند.
یافته‌های این تحقیق که در مجله علمی نیچر میکروبیولوژی Nature Microbiology منتشرشده است نشان داد که حدود ۵۰ هزار سال پیش، این انگل‌ها منشعب شدند و یک «شاخه» آن به کشنده‌ترین نوع مالاریا تکامل یافت.
درنتیجه این تغییرات ژنیتکی، این نوع مالاریا قادر شد تا گلبول‌های قرمز انسان را آلوده کند – مطالعات قبلی نشان می‌داد که واکسن ضدمالاریا می‌تواند «قطعه کشنده دی‌ان‌ای» را هدف قرار دهد.

**قاتل جهانی
به گفته سازمان بهداشت جهانی، هرسال بیش از ۲۰۰ میلیون نفر دچار بیماری مالاریا می‌شوند. این بیماری در سال ۲۰۱۶ موجب مرگ حدود نیم میلیون نفر در سراسر جهان شد و اکثر قربانیان کودکان زیر ۵ سال بودند.
مالاریای «پلاسمودیوم فالسیپاروم» از علل عمده مرگ‌ومیر در سراسر جهان است.
هرچند اغلب مردم از طریق گزیده شدن توسط پشه آنوفل مؤنث به این نوع انگل کشنده دچار می‌شوند، اما بسیاری از گونه‌های مرتبط دیگر نیز وجود دارند که شامپانزه‌ها و گوریل‌ها را هدف قرار می‌دهند.
برای مطالعه آن‌ها، محققان با تیمی همکاری کردند که از میمون‌های مجروح و یتیم در یک پناهگاه در گابن مراقبت می‌کردند. کارکنان دامپزشکی به‌عنوان بخشی از بررسی سلامت حیوانات، نمونه‌های خون را از آن‌ها دریافت کردند.
دکتر بریمان به بی‌بی‌سی گفت:« به نظر می‌رسد که حیوانات سالم در خون خود سطح بالایی از انگل‌ها را دارند. [این حیوانات] از ارزش علمی که در خون آن‌ها نهفته است، آگاهی ندارند.»
نمونه‌های خون، مجموعه‌ای از کدهای ژنتیکی مالاریایی را ارائه می‌کنند که دانشمندان با استفاده از آن‌ها می‌توانند تاریخ تکاملی این انگل‌ها را ردیابی ‌کنند.
دکتر بریمان گفت: «ما فسیل‌هایی برای ردیابی گذشته انگل را نداریم.»
اما مقایسه ژنوم این‌گونه مالاریا به او و تیمش اجازه داد تا ببیند که کد ژنتیک چگونه تغییر شکل داده شده است – و چگونه و چه موقع این تغییر به نسخه ژنتیک مرگبار پلاسمودیوم فالسیپاروم منجر شد.

**بستگان نزدیک
محققان هفت نوع مختلف مالاریا را موردبررسی قراردادند که شش مورد آن مربوط به شامپانزه‌ها و گوریل‌ها می‌شود؛ مورد هفتمی، انسان‌ها را به بیماری خطرناک مالاریا مبتلا می‌کند.
دانشمندان کشف کردند که نسل تکاملی که منجر به پلاسمودیوم فالسیپاروم شد، ۵۰ هزار سال پیش ظهور کرده بود، اما تا حدود چهار هزار سال پیش به‌عنوان نوع انگل مختص انسان شناخته‌نشده بود.
دکتر بریمان توضیح داد: « افزایش اخیر جمعیت انسان‌های مدرن برای انگل‌ها زمینه‌ای را مساعد کرد تا آن‌ها بتوانند به‌طور غیرقابل‌برگشت، به یک فرم مخصوص انسان تبدیل شوند.»
پروفسور جانت همینگوی، مدیر دانشکده گرمسیری لیورپول، گفت که این کشف ‘بسیار مهم’ بود؛ زیرا کمک کرد تا بدانیم چگونه و چه موقع یک مرض با عبور از تمام موانع، به بیماری انسانی مرگبار تبدیل می‌شود.
درک این‌که چگونه چنین اتفاقی می‌افتد، دانشمندان را قادر می‌سازد تا الگوهایی را شناسایی و حتی از آن‌ها اجتناب کنند که ممکن است در آینده به یک سناریوی مشابه منجر شود.
پروفسور همینگوی گفت: ‘این روزها اکثر مردم، مالاریا را به‌عنوان یک بیماری انسانی می‌شناسند و فراموش می‌کنند که این‌یک بیماری زئونستی است که ۵۰ هزار سال پیش از موانع عبور کرده و سپس با میزبان جدید خود یعنی انسان تکامل پیداکرده و به یکی از کشنده‌ترین بیماری‌های شناخته‌شده انسان تبدیل‌شده است’.
او گفت: « شاید این موضوع اهمیت انجام تحقیقات دراین‌باره را نشان دهد تا به حرکت فعلی انگل‌های حیوانی و ویروس‌ها در انسان‌ها واکنش نشان دهیم، تا فرصتی به آن‌ها ندهیم که به‌طور دائم از انسان به انسان منتقل شوند.»

0

پربیننده ترین مطالب روز

www.dustaan.com پرده برداری از چگونگی مرگ انسان توسط مالاریا جزئیات درگذشت سید مصطفی موسوی ، مجری و مدیحه سرای رسانه ملی +عکس www.dustaan.com پرده برداری از چگونگی مرگ انسان توسط مالاریا خلاصه قسمت نهم ماه عسل با حضور فرهاد ایرانی +تصاویر www.dustaan.com پرده برداری از چگونگی مرگ انسان توسط مالاریا فیلم/ درگیری شدید لفظی سام درخشانی و نرگس محمدی در برزیل www.dustaan.com پرده برداری از چگونگی مرگ انسان توسط مالاریا فوتبالیست مشهور در یک روز با دو دختر ازدواج خواهد کرد! +تصاویر www.dustaan.com پرده برداری از چگونگی مرگ انسان توسط مالاریا فیلم/ دختر ۳ ساله ای که در زمان خاکسپاری زنده شد! www.dustaan.com پرده برداری از چگونگی مرگ انسان توسط مالاریا فیلم تجاوز وحشیانه داعش به دو خواهر اهل سنت عراقی www.dustaan.com پرده برداری از چگونگی مرگ انسان توسط مالاریا تیپ دیدنی سارا و نیکا در مراسم اکران خصوصی یک فیلم +تصاویر www.dustaan.com پرده برداری از چگونگی مرگ انسان توسط مالاریا خلاصه قسمت هشتم ماه عسل 97/ قهرمانی که مهمان امشب «ماه عسل» احسان علیخانی بود www.dustaan.com پرده برداری از چگونگی مرگ انسان توسط مالاریا تقاضای شرم‌ آور شوهر از زن جوانش +عکس www.dustaan.com پرده برداری از چگونگی مرگ انسان توسط مالاریا تصاویری جالب و دیدنی از بازیگران ایرانی در اینستاگرام «673» www.dustaan.com پرده برداری از چگونگی مرگ انسان توسط مالاریا بلایی که در غسالخانه بر سر جنازه زنی آمد! www.dustaan.com پرده برداری از چگونگی مرگ انسان توسط مالاریا مردی که با سر بریده شده همسرش در حال قدم زدن در خیابان است! +عکس ' ); w.anetworkParams[ ad.id ] = ad; d.write( ' https://www.dustaan.com/?p=233848

به اشتراگ بگذارید!

گوگل پلاس فیسبوکــ کلوب فیسنما وطن لینک

برچسب ها

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات